Tapahtuma ei ole enää voimassa.

Iiris Rusi: Killer Queen ja Taru Samola: Panopticon

Tampere | Galleria Rajatila

Killer Queen -taidenäyttely – Seksityö: Inhimillinen näkökulma

"Voisin istua kaupan kassalla tai vaikka siivota vessoja, mutta seksin myyminen on minulle luontevampaa ja mielekkäämpää. Olen itse valinnut tehdä tätä ja seison valintani takana."

-Iiris Elena Rusi

Iiris Elena Rusi on kuvataiteilija, joka taiteellisen toimintansa lisäksi myy yksityisesti seksipalveluita keski-ikäisille miehille. Killer Queen -näyttelykokonaisuus on kepeä katsaus Rusin kokemuksiin kentällä seksityöläisenä toimiessa. Rusi pyrkii taiteen keinoin normalisoimaan seksityötä ja herättämään keskustelua aiheen ympärillä. Näyttely sisältää videota, valokuvaa, installaatioita ja tekstiä.

Yksityinen seksin myyminen ja ostaminen on laillista Suomessa, mutta Suomen laki ei kuitenkaan tunne termejä seksityö tai seksityöntekijä. Aiheen esiin nostaminen kuvataiteen keinoin inhimillisyyden ja arjen kautta on Rusin mukaan tärkeä tasa-arvoteko. Lainsäädännön ulkopuolellakin seksityöntekijät kohtaavat asenteellisuutta ja virheellisiä käsityksiä työhönsä liittyen. Usein seksityöntekijä nähdään automaattisesti uhrina, joka on haluamattaan päätynyt myymään seksipalveluita, vaikka yksityisesti toimivat seksityöntekijät ovat monesti Rusin tapaan lähteneet alalle vapaaehtoisesti.

"Toki toivoisin voivani elättää itseni koulutustani vastaavalla työllä, eli kuvataiteilijana toimimalla. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole mahdollista. Seksin myyminen on itselleni tässä elämäntilanteessa helpoin tapa tienata. Tiedän kuitenkin myös seksityöntekijöitä, jotka ovat tehneet työtään vuosia, eivätkä tähtää muuhun. Seksityötä voi toteuttaa monella tapaa, ja silloin kun se on vapaaehtoista aikuisen ihmisen toimintaa, kenelläkään ei ole oikeutta puuttua asiaan tai kyseenalaistaa yksilön valintaa", Rusi kertoo.

Killer Queen on Rusin ensimmäinen yksityisnäyttely kuvataiteilijaksi valmistumisen jälkeen. Kokonaisuus on toteutettu Taiken apurahan tukemana.

Taru Samola: Panopticon

Näyttelykokonaisuuteni Panopticon tutkii ihmisyyden ja sovinnaisuuden rajoja. Mitä tekojamme ja halujamme me häpeämme ja miksi? Kuka saa anteeksi ja kuka tuomitaan? Teosten taustalla on vuosien 2017-2020 aikana ohjaamani performatiiviset Rippituoli työpajat. Työpajoissa osallistujat ovat astuneet yksin Rippituoli-installaation sisälle ja jättäneet "syntinsä" lankalaukaisimen avulla keskikoon Mamyalle ja kirjallisena lukittuun lippaaseen. Mamyan tallentamista negatiiveista olen vedostanut syanotypiavedoksia poistettujen kirjojen sivuille sekä kopiografiikkavedoksia Ihmisensyklopediaan, Tukholmasta antiikkiliikkeestä löytyneeseen vanhaan valokuva-albumiin. Vedosten rinnalla kulkee Kansallisarkiston valokuvakokoelmista valikoidut ja vedostetut potretit eri aikakausien "toisista" kuten irtolaisista, satamavarkaista ja prostituoiduista. Eri aikakausien kerrostumat kuvastavat "synnin" ja toiseuden kokemuksen väistämätöntä suhdetta vallitsevaan aikaan ja kulttuuriin. Lukittuun lippaaseen jätetyistä kirjallisista tunnustuksista on syntynyt Kati Outisen esittämä ja Olli Karin sovittama ja säveltämä ääniteos.

Hylätyistä sanomalehdistä, pahvilaatikoista ja päiväkirjan sivuista kyhätty liikuteltava ja koottava Rippituoli-installaatio kuvastaa sosiaalisen kontrollin roolia ihmisen toiseuden kokemuksessa ja toisaalta ihmisen kaipuuta hyvitykseen ja hyväksyntään. Samalla se symboloi nyky-yhteiskuntaa, missä lait ja uskonnot eivät toimi enää ehdottomina moraalisina auktoriteetteina vaan missä esim. somessa kuka vaan voi tuomita ja olla tuomittavana. Samalla kun sen maailma on armoton, se mahdollistaa #metoo ja #blacklifesmatter kaltaisten kampajoiden synnyn. Projekti on saanut tukea Suomen kulttuurirahastolta ja Taiteen edistämiskeskukselta.

"Taru Samola (s. 1984 Helsingissä) on Fiskarsissa asuva ja työskentelevä valokuvataiteilija, joka käyttää analogisia ja vaihtoehtoisia vedostusmenetelmiä. Teokset liikkuvat myös installaatio-, performanssi- ja yhteisötaiteen kentillä. Samola käyttää teoksissaan monipuolisesti kierrätysmateriaaleja hyödyntäen niiden narratiivisia ulottuvuuksia. Luonto, ihmisyys ja toiseuden teemat ovat toistuvia elementtejä hänen teoksissaan. Samola aloitti syksyllä 2020 kuvataiteen opinnot Turun taideakatemiassa."

Tapahtuma-ajat: 

Ajalla 19.9.–6.10.

  • ma klo 13–18
  • ti klo 13–18
  • ke klo 13–18
  • to klo 13–18
  • pe klo 13–18
  • la klo 12–16
  • su klo 12–16

Tapahtumapaikka: 

Galleria Rajatila

Sijaintikunta: 

Tampere

Käyntiosoite: 

Hämeenpuisto 10

Postitoimipaikka: 

Tampere

Tapahtuman lisätiedot: